Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy "Srebrny Dwór" w Polanowie

Załącznik do uchwały Nr XVIII/199/05
Rady Powiatu w Koszalinie z dnia 26
kwietnia 2005 r.

STATUT
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO
W POLANOWIE

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne.

§ 1

Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Polanowie, zwany dalej "MOW", określa organizację, zasady funkcjonowania i szczegółowe zadania placówki, a także specyfikę i zakres sprawowanej opieki.

§ 2

  1. MOW jest jednostką organizacyjną Powiatu Koszalińskiego, zwanego dalej "Powiatem".
  2. MOW jest powiatową jednostką budżetową w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.
  3. MOW jest jednostką resocjalizacyjną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu, niedostosowanej społecznie, zagrożonej uzależnieniem w stopniu utrudniającym jej realizację zadań życiowych bez specjalnej pomocy.

§ 3

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy jest publiczną placówką oświatową funkcjonującą na podstawie przepisów:

  1. ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329)
  2. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z póĄniejszymi zmianami)
  3. ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z póĄniejszymi zmianami).
  4. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych ( Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 466 ),
  5. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52 z dnia 30 marca 2005r., poz. 467),
  6. innych ustaw oraz rozporządzeń do ustaw, niniejszego statutu.

ROZDZIAŁ II

Podstawowe zadania MOW

§ 4

  1. MOW zapewnia wychowankom:
    1. ciągłą całodobową opiekę i wychowanie oraz zaspakaja ich niezbędne potrzeby.
    2. realizację obowiązku szkolnego na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
    3. wyrównanie opóźnień rozwojowych i szkolnych
  2. MOW podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny środowiska społecznego.

§ 5

Celem MOW jest prowadzenie wielostronnych, zintegrowanych i specjalistycznych działań terapeutycznych i wychowawczych zmierzających do wyeliminowania przyczyn występujących zaburzeń oraz przystosowania dzieci i młodzieży do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

§ 6

MOW realizuje cel określony w § 5 poprzez:

  1. zapewnienie warunków bytowych sprzyjających poprawie zdrowia psychicznego,
  2. opiekę wychowawczą, terapeutyczną, psychologiczną, socjalną i rekreacyjną,
  3. naukę w zakresie odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub gimnazjum,
  4. terapię grupową, której celem jest zmiana niekorzystnych sądów poznawczych i towarzyszących im wzorców zachowań,
  5. terapię indywidualną,
  6. zajęcia resocjalizujące, korekcyjne, kompensacyjne i terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujące do życia społecznego.

§ 7

  1. Organem właściwym do wydania skierowania nieletniego, wobec którego sąd zastosował środek wychowawczy w postaci umieszczenia w MOW, jest starosta powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania nieletniego, a w przypadku braku miejsca zamieszkania - starosta powiatu właściwy ze względu na miejsce pobytu nieletniego.
  2. Skierowanie o którym mowa w § 11 pkt. 1 wydaje starosta na podstawie wskazania Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej w Warszawie.

§ 8

Do wniosku o wydanie skierowania należy dołączyć następujące dokumenty:

  1. orzeczenie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego wobec nieletniego,
  2. prośbę rodziców lub prawnych opiekunów starających się o wydanie skierowania do ośrodka,
  3. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  4. akt urodzenia i potwierdzenie zameldowania,
  5. dokumentacje medyczną w tym: kartę zdrowia i szczepień oraz informację o ubezpieczeniu zdrowotnym,
  6. aktualny wywiad środowiskowy,
  7. ostatnie świadectwo szkolne i aktualny odpis arkusza ocen,
  8. zaświadczenie o dochodach rodzinny netto z ostatnich 3 miesięcy.

§ 9

W uzasadnionych przypadkach pobyt dziecka może nastąpić bez skierowania, na wniosek dziecka, jego rodziców lub opiekunów prawnych.

§ 10

  1. Do MOW przyjmuje się uczniów zespołu szkół od 7 lat do 18 roku życia.
  2. Nie przyjmuje się dzieci i młodzieży:
    1. w stosunku do których w postępowaniu sądowym udowodniono popełnienie czynów karalnych,
    2. upośledzonych umysłowo,
    3. chorych psychicznie i fizycznie wymagających stałego leczenia lub indywidualnej opieki i pomocy,
    4. uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych.

§ 11

Pobyt dziecka w MOW ustaje w przypadku:

  1. powrotu dziecka do rodziców bądĄ innych opiekunów prawnych,
  2. zakwalifikowania dziecka do innej formy opieki,
  3. usamodzielnienia się dziecka
  4. orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu wychowanka w placówce resocjalizacyjnej,
  5. przeniesienia dziecka do innej placówki,
  6. skreślenia przez dyrektora MOW z ewidencji wychowanków w związku z :
    1. ukończeniem 18 lat
    2. samodzielnego opuszczenia placówki
    3. rażącego naruszenia regulaminu obowiązującego w MOW

ROZDZIAŁ III

Organizacja placówki.

§ 12

MOW prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, we wszystkie dni tygodnia, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

§ 13

Oprócz zajęć dydaktycznych, wychowawczych i terapeutycznych MOW zapewnia wychowankom całodobową opiekę w internacie.

§ 14

W skład MOW wchodzi:

  1. Zespół Szkół Specjalnych:
    1. szkoła podstawowa specjalna,
    2. gimnazjum specjalne,
  2. Internat

§ 15

  1. Podstawową formą organizacyjną dla wychowanków realizujących pobyt w internacie jest grupa wychowawcza, która może liczyć od 7 do 12 wychowanków.
  2. W MOW może przebywać maksymalnie 48 wychowanków.

§ 16

  1. Obowiązek szkolny, w formie zajęć dydaktyczno - wychowawczych, realizują wychowankowie od 7 do 18 roku życia.
  2. Godzina lekcyjna trwa 45 min.
  3. Podczas zajęć szkolnych opiekę nad wychowankami sprawują nauczyciele.
  4. Po zajęciach lekcyjnych opiekę nad wychowankami w tym również w porze nocnej sprawują wychowawcy.

§ 17

Organizację Zespołu Szkół na dany rok szkolny określa arkusz organizacyjny opracowany i zatwierdzony do realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 18

Szczegółowe zasady pracy Zespołu Szkół Specjalnych określa odrębny Statut szkoły.

§ 19

  1. Zarząd Powiatu powierza stanowisko Dyrektora MOW osobie wyłonionej w drodze konkursu.
  2. Dyrektor kieruje MOW i reprezentuje go na zewnątrz.
  3. Dyrektor MOW składa oświadczenia woli związane z prowadzeniem bieżącej działalności w zakresie mienia Powiatu znajdującego się w użytkowaniu MOW na podstawie i w zakresie upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu.

§ 20

Organami Zespołu Szkół Specjalnych są:

  1. Dyrektor
  2. Rada Pedagogiczna
  3. Samorząd uczniowski.

§ 21

Do obowiązków dyrektora MOW należy:

  1. opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych MOW,
  2. ustalanie zakresów obowiązków pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, ze szczególnym uwzględnieniem celów terapeutycznych,
  3. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
  4. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
  5. zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki;
  6. wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.
  7. organizowanie pracy w MOW, w szczególności:
    1. przyjmowanie i zwalnianie dzieci z MOW,
    2. sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz stwarzanie warunków ich wszechstronnego rozwoju,
    3. zapewnienie bezpieczeństwa, higieny pracy i nauki,
    4. realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
    5. dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
    6. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym, i środkami specjalnymi w ramach upoważnienia Zarządu Powiatu,
    7. zapewnienie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi MOW,
  8. wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.

§ 22

Dyrektor MOW:

  1. Wykonuje czynności pracodawcy względem pracowników MOW,
  2. Podpisuje dokumenty i inne pisma,
  3. Przygotowuje i prowadzi zebrania stałego zespołu, jeżeli nie wyznaczył w tym celu innej osoby,
  4. Przedstawia radzie pedagogicznej szkoły nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym wnioski ze sprawowanego nadzoru i informację o działalności MOW.
  5. Współpracuje z instytucjami i organizacjami w zakresie przewidzianym przepisami prawa.

§ 23

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem MOW realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy Zespołu Szkół,
    2. ustalenie szczegółowych kryteriów oceniania i zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen,
    3. ustalenie wewnętrznego systemu doskonalenia nauczycieli.
    4. podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów,
  3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy szkół, a zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
    2. projekt planu finansowego szkoły,
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4. propozycje dyrektora MOW w sprawach przydziału nauczycielom i wychowawcom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  4. Szczegółowe zasady pracy Rady określi regulamin Rady Pedagogicznej.
  5. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do uczestniczenia w ogólnych spotkaniach organizowanych przez dyrektora MOW.

§ 24

  1. W szkole może działać samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Do zadań samorządu uczniowskiego należą sprawy dotyczące:
    1. przygotowania projektów regulaminu uczniowskiego,
    2. występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego i sposobu ich wykonania,
    3. wykonywanie zadań zleconych do wykonania przez Radę Pedagogiczną I dyrektora MOW.
  3. Szczegółowe prawa i obowiązki Samorządu uczniowskiego oraz zasady działalności określi regulamin. Regulamin nie może być sprzeczny z przepisami wewnętrznymi MOW.

§ 25

MOW zatrudnia:

  1. zastępcę dyrektora ds. pedagogicznych
  2. wychowawców,
  3. pedagoga,
  4. psychologa,
  5. terapeutów,
  6. pracownika socjalnego,
  7. pracowników administracji i obsługi w wymiarze koniecznym do wykonywania czynności obsługowych związanych z funkcjonowaniem MOW, których ze względu na bezpieczeństwo lub obowiązek posiadania określonych prawem szczególnych uprawnień nie można powierzyć wychowawcom i młodzieży.

§ 26

  1. Zastępca dyrektora wykonuje zadania powierzone mu przez dyrektora MOW, a w szczególności:
    1. pełnienie nadzoru pedagogicznego w sprawach dotyczących funkcjonowania Zespołu Szkół, internatu oraz pracy wychowawców, pedagoga i psychologa.
    2. organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli i wychowawców,
    3. organizowanie pracy internatu,
    4. realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
    5. dbałość o mienie znajdujące się w użytkowaniu MOW,
    6. przygotowywanie i przedstawianie do zatwierdzenia dyrektorowi MOW dokumentów dotyczących działalności szkoły.

§ 27

  1. Wychowawca zobowiązany jest do:
    1. organizowania pracy w grupie i indywidualnej pracy z dzieckiem,
    2. opracowania przy udziale dziecka indywidualnego planu pracy w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym, z nauczycielem gimnazjum i innymi specjalistami,
    3. realizacji zadań wynikających z indywidualnego planu pracy,
    4. kierowania procesem wychowawczym dziecka,
    5. utrzymywania stałego kontaktu z rodziną dziecka,
    6. wypełniania i aktualizowania karty pobytu dziecka.
  2. Pracownik socjalny zobowiązany jest do :
    1. rozpoznawania sytuacji rodzinnej dziecka,
    2. inicjowania działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodziny i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny,
    3. kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę.
  3. Psycholog, pedagog, terapeuta zobowiązani są do:
    1. opracowania diagnozy indywidualnej dziecka,
    2. prowadzenia zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych,
    3. prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców lub prawnych opiekunów młodzieży przebywającej w MOW,
    4. koordynowania działań związanych z dokumentowaniem pobytu dziecka,
    5. prowadzenia w MOW zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców młodzieży przebywającej w MOW.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków zastępcy dyrektora, wychowawców, psychologa, pedagoga, terapeuty i pracownika socjalnego określa Dyrektor MOW.

§ 28

W MOW działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej "stałym zespołem".

§ 29

Do zadań stałego zespołu należy w szczególności:

  1. analiza karty pobytu dziecka,
  2. okresowa ocena sytuacji dziecka,
  3. ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka
  4. analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
  5. modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
  6. ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w MOW.

§ 30

  1. W skład stałego zespołu wchodzą:
    1. dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
    2. pedagog,
    3. psycholog,
    4. wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
    5. pracownik socjalny,
    6. terapeuta.
  2. W szczególnych sytuacjach w celu pogłębienia wiedzy o sytuacji dziecka i jego rodziny do udziału w posiedzeniach stałego zespołu mogą być zaproszone osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele:
    1. rady pedagogicznej,
    2. właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie,
    3. ośrodka pomocy społecznej właściwego dla stałego miejsca zamieszkania dziecka,
    4. instytucji oświatowych,
    5. organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
  3. Posiedzenia stałego zespołu odbywają się dwa razy w miesiącu, a w wyjątkowych sytuacjach- niezwłocznie po powstaniu takiej sytuacji.

§ 31

Społeczność MOW tworzą: młodzież przebywająca w MOW, kadra pedagogiczna i pozostali pracownicy MOW.

§ 32

Podczas przyjmowania do MOW rodzice lub prawni opiekunowie i dziecko zostają zapoznani z regulaminem MOW.

§ 33

  1. Wychowankowie na okres ferii i dni wolnych od nauki mogą być urlopowani i wyjeżdżać do rodziców i opiekunów prawnych.
  2. Wyjazd i przyjazd wychowanków odbywa się tylko pod opieką i na koszt rodziców / opiekunów prawnych/.

§ 34

Działalność MOW może być uzupełniania pracą wolontariuszy. ROZDZIAŁ V Prawa i obowiązki wychowanków

§ 35

Wychowanek przebywający w MOW ma prawo do :

  1. właściwie zorganizowanego procesu terapii , kształcenia i wychowania zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej,
  2. życzliwego i podmiotowego traktowania,
  3. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia MOW, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
  4. ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
  5. opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa,
  6. korzystania z pomieszczeń i urządzeń MOW,
  7. wyjazdu do rodziców lub prawnych opiekunów w okresie ferii i dni wolnych od nauki,
  8. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego,
  9. wpływania na życie MOW poprze działalność w samorządzie wychowanków.

§ 36

Wychowanek przebywający w MOW ma obowiązek:

  1. przestrzegania postanowień zawartych w statucie MOW i aktywnego uczestnictwa w procesie terapeutycznym,
  2. przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników MOW,
  3. dbania o ład i porządek MOW oraz o higienę osobistą,
  4. informowania o zamiarze oddalenia się z MOW w godzinach czasu wolnego.

§ 37

  1. W MOW działa samorząd wychowanków.
  2. Zasady wyboru i działania organów samorządu wychowanków określa regulamin uchwalony przez wychowanków przebywających w MOW.
  3. Regulamin, o którym mowa w ust. 2 , nie może być sprzeczny ze statutem MOW.
  4. Samorząd wychowanków może przedstawiać dyrektorowi MOW wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania MOW.

§ 38

Proces kształcenia, wychowania i terapii wspierany jest przez system nagród i kar.

§ 39

Nagrodami są:

  1. pochwała ustna na form grupy,
  2. pochwała wpisana do dzienniczka wychowawczego,
  3. pochwała pisemna dyrektora MOW wręczona na forum społeczności z powiadomieniem rodziców/ opiekunów prawnych/,
  4. dyplom za szczególne osiągnięcia w pracy nad sobą,
  5. nagrody rzeczowe,
  6. uczestnictwo w wycieczkach i innych wyjazdach rekreacyjnych.

§ 40

Za nieprzestrzeganie regulaminu wychowanek może otrzymać jedną z następujących kar:

  1. upomnienie w kontakcie indywidualnym,
  2. upomnienie na forum grupy,
  3. ostrzeżenie wpisane do dzienniczka wychowawczego,
  4. nagana pisemna udzielona na forum społeczności MOW z powiadomieniem rodziców /opiekunów prawnych/,
  5. ograniczenie czasu wolnego,
  6. wydalenie z MOW / wobec osób, które ukończyły 18 rok życia /.

§ 41

  1. Nagrody i kary udzielane na forum społeczności są zatwierdzone na posiedzeniach zespołu terapeutycznego na wniosek wychowawcy grupy lub innego pracownika MOW.
  2. O wydaleniu z MOW w przypadku określonym w § 32 pkt 6 dyrektor MOW powiadamia sąd, opiekunów prawnych i starostę w ciągu 3 dni roboczych od podjęcia decyzji o wykreśleniu z ewidencji przebywających w MOW.

ROZDZIAŁ VI

Przepisy końcowe

§ 42

  1. MOW używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
  2. MOW używa stempli w kolorze czerwonym o nazwie: "Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Polanowie.
  3. Zasady prowadzenia przez MOW gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.

§ 43

MOW prowadzi dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania, resocjalizacji i terapii dzieci w szczególności:

  1. księgę ewidencji wychowanków,
  2. dzienniki lekcyjne i wychowawcze,
  3. księgę raportów dziennych,
  4. protokoły posiedzeń zespołu terapeutycznego,
  5. kartę pobytu dziecka według obowiązującego wzoru,
  6. karty spostrzeżeń wychowanków,
  7. indywidualny plan pracy z dzieckiem,
  8. arkusze diagnozy psychologicznej i pedagogicznej i przebiegu nauczania arkusze ocen.

§ 44

MOW prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 45

  1. Wnioski o dokonanie zmian w Statucie mogą składać: Rada Pedagogiczna, Samorząd Uczniowski i dyrektor MOW.
  2. Zmiany w Statucie uchwala Rada Pedagogiczna w sposób określony w Ustawie.